Moeten
Er is een breed gedeelde intrinsieke motivatie nodig binnen de hele organisatie om tot meer betekenis en duurzaamheid te komen. Daarom is inhoudelijke kennisoverdracht over de noodzaak onontbeerlijk. Vaak begint dit met bijeenkomsten met een deel van het personeel. Hoe je dat doet staat op dit deel van deze website.
Kunnen
Het gesprek over de noodzaak triggert verschillende sociale en psychologische processen zoals ontkenning, cognitieve dissonantie en een gevoel van hulpeloosheid. Dit moet omgezet worden naar de overtuiging dat de vereiste verandering bereikt kan worden. Daarbij versterken we de veranderkracht van de organisatie.
Willen
Als duidelijk is dat het wel Moet en dat de organisatie het Kan, dan Wil men ook echt. Die wil om echte stappen te gaan zetten moet omgezet worden in het DNA van de organisatie.
Durven
De misschien wel belangrijkste stap is om de moed te tonen om dit ook echt te gaan doen. Hier wordt met name gekeken naar de mensen met de meeste invloed en zeggenschap. Zij moeten het voortouw nemen, het goede voorbeeld geven en de plannen ondersteunen.
Klinkt simpel, maar er is altijd een verschil tussen droom en daad. Daarom is het goed om dit eens te bespreken en te weten of het tussen ons klikt. Als je wat meer over me wilt weten, kijk hier.